A Railway Station Paragraph for Class 8, 10 & 12

Here is a railway station paragraph for class 8, 10 & 12 with Bangla translation:

The place from where regular passengers and goods are unloaded on the train is called a railway station. In a railway station, you will see several things like a platform at least on one side for the movement of passengers and goods, a station building from where tickets can be collected, passengers’ waiting room, station master’s room, etc. In developed countries, the image of a railway station is different, in some places the subway is common, and in some places, there are special tracks for the movement of trains on the road. But the picture of railway stations in our country is almost the same everywhere.

Railway station buildings in Bangladesh are usually made of red brick. The station has red, green, and blue signal lights which are visible from a long distance. The big stations of our country are always crowded. You can see there restaurants, bookstalls, street hawkers and beggars, etc. These are not available in small stations.

Each railway station has two or more railway tracks. The station has two signals – inner and outer. The pointsman lowers the signals before the train arrives. At the same time, he started waving red or green flags. Waving the red flag means the train must stop here and the green flag means there is no need to stop.

Rickshaws, auto-rickshaws, and other vehicles are usually seen parked outside the railway station. Moreover, many shops and businesses have sprung up around the railway station. At night, floating people are seen sleeping at many stations, especially at the Kamalapur railway station.

Most of the railway stations in our country are not properly maintained. Due to this, the railway stations are very dirty and unhealthy. In addition, many stations are involved in drug trafficking and snatching. Many railway station masters are corrupt. The government should take steps to stop these.

A Railway Station Paragraph for Class 8, 10 & 12 in Bangla

যেখান থেকে ট্রেনে নিয়মিত যাত্রী ও মালামাল উঠানামা করা হয়ে থাকে তাকে রেলস্টেশন বলা হয়। একটি রেলস্টেশনে তুমি বেশ কয়েকটি জিনিস দেখতে পাবে যেমন যাত্রী ও মালামাল উঠানামা জন্য কমপক্ষে একপাশে একটি প্লাটফর্ম, একটি স্টেশন বিল্ডিং যেখান থেকে টিকেট সংগ্রহ করা যায়, যাত্রীদের ওয়েটিং রুম, স্টেশন মাস্টারের কক্ষ ইত্যাদি। উন্নত দেশগুলোতে রেল স্টেশনের চিত্র ভিন্ন ভিন্ন থাকে, কোথাও পাতাল রেল প্রচলিত, আবার কোথাও রাস্তার উপর দিয়ে ট্রেন চলাচলের জন্য রয়েছে বিশেষ ফ্লাইওভার। কিন্তু আমাদের দেশের রেলস্টেশনের চিত্র সব জায়গাতে প্রায় একই রকম।

বাংলাদেশে রেলস্টেশনের বিল্ডিংগুলি সাধারণত লাল ইট দিয়ে তৈরি হয়ে থাকে। স্টেশনে লাল, সবুজ এবং নীল রঙের সিগন্যাল লাইট থাকে যা অনেক দূর থেকে দৃষ্টিগোচর হয়। আমাদের দেশের বড় বড় স্টেশনগুলোতে সব সময় ভিড় লেগেই থাকে। সেখানে খাবার হোটেল, বুক স্টল, স্ট্রীট হকার ও ভিক্ষুক দেখতে পাওয়া যায়। ছোট স্টেশনগুলোতে এসব তেমন একটা চোখে পড়ে না।

প্রতিটা রেলস্টেশনেই দুই বা তার অধিক রেল লাইন থাকে। স্টেশনে দুইটি সিগন্যাল থাকে – ভেতরের (ইনার সিগন্যাল) এবং বাহিরের (আওটার সিগন্যাল)। ট্রেন আসার আগে পয়েন্টসম্যান সিগন্যালগুলো নামিয়ে দেয়। সেই সাথে সে লাল অথবা সবুজ পতাকা নাড়তে থাকে। লাল পতাকা নাড়ার অর্থ হল থামতে বলা হচ্ছে আর সবুজ পতাকা নাড়ার অর্থ হল থামার প্রয়োজন নেই।

রেল স্টেশনের বাইরে সাধারণত রিকশা, অটো-রিকশা, ও অন্যান্য যানবাহন দাড়িয়ে থাকতে দেখা যায়। তাছাড়া রেলস্টেশনকে ঘিরে অনেক দোকানপাট ও ব্যবসা প্রতিষ্ঠান গড়ে উঠে। রাতের বেলা অনেক স্টেশনে বিশেষ কমলাপুর রেলস্টেশনে ভাসমান মানুষদের ঘুমিয়ে থাকতে দেখা যায়।

আমাদের দেশের অধিকাংশ রেল স্টেশনই সঠিকভাবে পরিচর্যা করা হয় না। যার কারনে রেল স্টেশন গুলো থাকে অত্যন্ত নোংরা ও অস্বাস্থকর। এছাড়া অনেক স্টেশনে চলে মাধকের ব্যবসা ও ছিনতাই এর মত অপরাধ। অনেক রেলস্টেশন স্টেশন মাস্টার দুর্নীতিগ্রস্থ। এসব বন্ধে সরকারের পদক্ষেপ নেয়া উচিত।

Leave a Comment

error: Content is protected !!
Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro
Ads Blocker Detected!!!

We have detected that you are using extensions to block ads. Please disable your ads blocker and refresh the page.

 

আপনার ব্রাউজারে একটি এডব্লকার পাওয়া গিয়েছে। আমাদের ওয়েবসাইটে প্রবেশের জন্য দয়া করে আপনার এড ব্লকারটি বন্ধ করে পেইজটি রিফ্রেশ করুন। ধন্যবাদ!

Refresh