A Road Accident Paragraph with Bangla Translation

Here is A Road Accident Paragraph for class 8, 9, 10, and 12 with Bangla Translation. Some related questions about a road accident paragraph:

A Road Accident Paragraph with Bangla Translation

Road accidents are a daily occurrence, especially in countries like Bangladesh and India. Its number is increasing every day. Thousands of people die in road accidents every year. Many have been crippled all their lives. Thousands of people’s dreams were shattered due to an accident. Many families become destitute because the sole breadwinner of the family is disabled today due to road accidents.

Most road accidents occur in urban areas and on highways. Road accidents occur for a variety of reasons, including non-compliance with traffic laws, reckless driving, faulty vehicles, the tendency to overtake, and incompetent drivers. Most of the time road accidents happen due to excessive speed. It is not possible to brake the car on time due to high speed. In my opinion, the second biggest cause of road accidents is the tendency to overtake. This issue is most noticeable on highway roads. Especially long-distance buses start competing with who will go first, resulting in accidents every day.

The cities of Bangladesh have a variety of defective vehicles, including the Tempo and the Laguna. Battery-powered autorickshaws have recently been added. Those whose speed is much higher but cannot control the speed as the brakes are not so advanced.

Another major cause of road accidents is reckless motorcycling. Nowadays, reckless motorcycling seems to be a trend among young people. Especially young boys ride motorcycles very recklessly. As a result, thousands of lives are being lost, many are spending their whole lives in a crippled condition.

Road accidents are like a curse for our lives. Both the government and the people have to make every effort to reduce road accidents. Traffic laws need to be more tightened and defective vehicles should be banned completely. Strict legal action should be taken against overtaking and reckless driving. Driving at excessive speeds should be completely prohibited. Everyone will be forced to use the foot-over bridge when crossing the road. And the most important thing is to make people at all levels aware of the harmful effects of road accidents.

Bangla Translation

সড়ক দুর্ঘটনা একটি নিত্য নৈমিত্তিক ঘটনা, বিশেষ করে বাংলাদেশ, ভারতের মত দেশগুলোতে প্রতিদিনই অসংখ্য দুর্ঘটনা ঘটে থাকে। প্রতি বছর সড়ক দুর্ঘটনায় হাজার হাজার মানুষ মারা যায়। অনেককে সারা জীবন পঙ্গু হয়ে কাটাতে হয়। একটি দুর্ঘটনা্র কারনে হাজারও মানুষের স্বপ্ন ভেঙ্গে যায়। অনেক পরিবার নিঃস্ব হয়ে যায়, কারন পরিবারের একমাত্র উপার্জনক্ষম ব্যক্তিটি সড়ক দুর্ঘটনার কারনে আজ অক্ষম।

বেশিরভাগ সড়ক দুর্ঘটনা শহর এলাকায় এবং মহাসড়কগুলিতে ঘটে থাকে। সড়ক দুর্ঘটনা বিভিন্ন কারনে ঘটে থাকে, তার মধ্যে ট্র্যাফিক আইন না মানা, ত্রুটিপূর্ণ যানবাহন, ওভারটেকিং -এর প্রবণতা, অদক্ষ ড্রাইভার ইত্যাদি অন্যতম। বেশির ভাগ সময় সড়ক দুর্ঘটনা ঘটে অতিরিক্ত গতির কারনে। অধিক গতিতে চলার কারনে সময়মত গাড়ি ব্রেক করা সম্ভব হয় না।

আমার মতে, সড়ক দুর্ঘটনা দ্বিতীয় বড় কারন হচ্ছে ওভারটেক করার প্রবণতা। এই বিষয়টি সবচেয়ে বেশী চোখে পড়ে হাইওয়েতে। বিশেষ করে দূর পাল্লার বাসগুলো কে কার আগে যাবে তা নিয়ে শুরু করে প্রতিযোগিতা, যার ফলে প্রতিদিনই দুর্ঘটনা ঘটছে।

বাংলাদেশের শহর গুলোতে বিভিন্ন রকম ত্রুটিপূর্ণ যানবাহন চলাচল করে যাদের মধ্যে টেম্পো এবং লেগুনা অন্যতম। বর্তমানে এর সাথে নতুনভাবে যোগ হয়েছে ব্যাটারি চালিত অটোরিক্সা। যাদের গতি অনেক বেশী কিন্তু ব্রেক তত উন্নত না হওয়ায় গতি নিয়ন্ত্রণ করতে পারছে না।

সড়ক দুর্ঘটনার আরেকটি বড় কারন হচ্ছে বেপরোয়াভাবে মটরসাইকেল চালানো। আজকাল, বেপরোয়া মোটরসাইকেল চালানো তরুণদের কাছে যেন একটি ট্রেন্ড হয়ে দাঁড়িয়েছে। বিশেষ করে উঠতি বয়সের ছেলেরা খুবই বেপরোয়াভাবে মটরসাইকেল রাইড করে থাকে। যার ফলে প্রাণ যাচ্ছে হাজার হাজার তরণের, অনেক পঙ্গু অবস্থায় সারাজীবন কাটিয়ে দিচ্ছে।

সড়ক দুর্ঘটনা আমাদের জীবনের জন্য অভিশাপের মতো। এই সমস্যাটি সমাধানের জন্য সরকার এবং সাধারণ জনগণ উভয়েরই সর্বাত্মক প্রচেষ্টা করতে হবে। ট্র্যাফিক আইন আরও কড়াকড়ি করার পাশাপাশি ত্রুটিপূর্ণ যানবাহন চলাচল সম্পূর্ণরূপে নিষিদ্ধ করতে হবে। ওভারটেকিং ও বেপরোয়া গাড়ি চালনার বিরুদ্ধে কঠোর আইনি ব্যবস্থা নিতে হবে। অতিরিক্ত গতিতে গাড়ি চালনা সম্পূর্ণরূপে নিষিদ্ধ করতে হবে। রাস্তা পারাপার সময় সবাইকে ফুট-ওভার ব্রীজ ব্যবহার করতে বাধ্য করতে হবে। আর সবচেয়ে জরুরি ব্যাপার হচ্ছে সড়ক দুর্ঘটনার ক্ষতিকর প্রভাব সম্পর্কে সর্বস্তরের জনগণকে সচেতন করতে হবে।

Leave a Comment

error: Content is protected !!
Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro
Ads Blocker Detected!!!

We have detected that you are using extensions to block ads. Please disable your ads blocker and refresh the page.

 

আপনার ব্রাউজারে একটি এডব্লকার পাওয়া গিয়েছে। আমাদের ওয়েবসাইটে প্রবেশের জন্য দয়া করে আপনার এড ব্লকারটি বন্ধ করে পেইজটি রিফ্রেশ করুন। ধন্যবাদ!

Refresh