Etiquette and Manners Paragraph for HSC & SSC

Here is the etiquette and manners paragraph for HSC and SSC students. You can achieve a good mark by writing this paragraph on your exam paper.

Etiquette and Manners Paragraph for HSC

We have two terms to explain our social behavior – etiquette and manners. The word etiquette comes from the French language which means the rules of proper conduct in society.

Manners are behaviors that are considered polite in a particular society or culture. Manner can be either good or bad. For instance, it is a bad manner to speak with food in someone’s mouth. No one likes a person with bad manners.

One thing to keep in mind is that etiquette and manners vary from society to society and from culture to culture.

As children, we have been taught to show hospitality and respect to our guests and elders. You must be polite when you work in an office, especially when your boss or superior speaks, you must keep silent.

Sometimes it can be annoying to follow such rules. At times, your mind may become hostile to such discipline. Now, of course, you realize that you can’t always behave the way you like, especially when someone else is present.

We live in a society and the impact of our behavior falls on others. With that in mind, we have to treat others, whether he is my family member or someone outside.

We learn etiquette and manners from our parents, families, and various institutions such as schools, colleges, and various professional organizations. There are different rules of conduct for every social event.

For example, the manners of a wedding reception are not the same as the manners of a debating club. It is very important to learn these and practice these in daily life.

Everyone knows how important it is to say ‘please‘ and ‘thank you‘ in everyday life. A few more polite expressions like ‘excuse me‘, ‘pardon me‘, ‘may I‘, will make your daily life smoother and more enjoyable.

Paragraph Etiquette and Manners in Bangla

আমাদের সামাজিক আচার ব্যবহার ব্যাখ্যা করার জন্য আমাদের দুটি পদ আছে – Etiquette এবং Manners। Etiquette শব্দটি ফরাসি ভাষা থেকে এসেছে যার অর্থ হচ্ছে সমাজে সঠিক আচরণের নিয়ম কানুন।

Manners বলতে বোঝায় এমন আচরণ যা একটি বিশেষ সমাজ বা সংস্কৃতিতে ভদ্র বলে বিবেচিত হয়। আচরণ ভালোও হতে পারে বা আবার খারাপও হতে পারে। উদাহরণস্বরূপ, মুখে খাবার নিয়ে কথা বলা খারাপ আচরণের অন্তর্ভুক্ত। খারাপ আচরণকারীকে কেউ পছন্দ করে না।

একটি বিষয় মনে রাখা জরুরি যে শিষ্টাচার এবং আচার সমাজ থেকে সমাজে এবং সংস্কৃতি থেকে সংস্কৃতিতে ভিন্ন ভিন্ন হয়ে থাকে। শৈশবকালে আমাদেরকে শেখানো হয়েছে যে বাড়িতে আগত অতিথি ও গুরুজনদের অভ্যর্থনা ও যথাযথ সম্মান প্রদর্শন করতে হবে।

তুমি যখন কোন অফিসে চাকরি করবে সেখানে অবশ্যই ভদ্র আচরণ করতে হবে, বিশেষ করে যখন তোমার বস বা উর্ধতন কর্মকর্তা কথা বলেন তখন তোমাকে চুপ থাকতে হবে। মাঝে মাঝে তোমার এই ধরনের নিয়ম মানতে বিরক্তি লাগতে পারে।

মাঝে মাঝে হয়ত তোমার মন এমন শৃঙ্খলার বিরুদ্ধে প্রতিবাদী হয়ে উঠতে পারে। এখন, অবশ্যই, তুমি বোঝতে পেরেছ যে তুমি সর্বদা তোমার পছন্দ মতো আচরণ করতে পারবেন না, বিশেষ করে যখন অন্য কেউ উপস্থিত থাকে।

আমরা সমাজে বসবাস করি এবং আমাদের আচরণের প্রভাব অন্যদের উপর পড়ে। এটা মাথায় রেখে আমাদের অন্যদের সাথে আচরণ করতে হবে, চাই সে আমার পরিবারের লোক বা বাইরের কেউ হোক না কেন।

আমরা আমাদের বাবা-মা, পরিবার এবং বিভিন্ন প্রতিষ্ঠান যেমন স্কুল, কলেজ এবং বিভিন্ন পেশাদার সংস্থার কাছ থেকে আচার-ব্যবহার ও শিষ্টাচার শিখে থাকি। প্রত্যেক সামাজিক অনুষ্ঠানের জন্য ভিন্ন ভিন্ন আচরণের নিয়ম রয়েছে। যেমন, বিয়ের রিসেপশনের আচার আচরণ বিতর্ক ক্লাবেরআচার আচরণ এক নয়। সেগুলি শেখা এবং দৈনন্দিন জীবনে অনুশীলন অত্যন্ত জরুরি।

প্রত্যেকে জানে দৈনন্দিন জীবনে ‘please’ এবং ‘ধন্যবাদ’ বলা কতটা গুরুত্বপূর্ণ। আরও কিছু ভদ্র অভিব্যক্তি যেমন ‘excuse me’, ‘perdon me’, ‘may I’, আপনার প্রতিদিনের চলার পথকে আরও মসৃণ ও আনন্দদায়ক করবে।

Leave a Comment

error: Content is protected !!
Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro
Ads Blocker Detected!!!

We have detected that you are using extensions to block ads. Please disable your ads blocker and refresh the page.

 

আপনার ব্রাউজারে একটি এডব্লকার পাওয়া গিয়েছে। আমাদের ওয়েবসাইটে প্রবেশের জন্য দয়া করে আপনার এড ব্লকারটি বন্ধ করে পেইজটি রিফ্রেশ করুন। ধন্যবাদ!

Refresh