Greenhouse Effect Paragraph for Class 10 & 12

Here is the greenhouse effect paragraph for class 10 and 12 with Bangla translation. You can achieve a good mark by writing this paragraph on your exam.

Paragraph on Greenhouse Effect in 150 Words

The rise in atmospheric temperature is known as the greenhouse effect. Carbon dioxide is primarily responsible for temperature rise in the atmosphere.

The carbon dioxide is given off when coal oil is burnt. As a result, the ice covering the north and south poles are melting and may eventually lead to a rise in sea levels which can flood many areas of the world.

Scientists have already given warning that some parts of coastal countries including Bangladesh may go underwater due to the greenhouse effect. The total area of deserts is increasing every year. Many species of animals and plants are endangered with the threat of extinction.

Cutting down forests indiscriminately is the main culprit for global warming. The tree plantation program should be adopted soon. One of the reasons for the greenhouse effect is faulty traffic. In addition, factory fumes contain large amounts of carbon dioxide, which warms the atmosphere.

So the movement of faulty vehicles has to be stopped and chemical filters have to be used in the factories. Steps should be taken to put an end to the causes and sources of emitting carbon dioxide. These are the measures we can take with a view to preventing global warming.

Greenhouse Effect Paragraph for Class 10 & 12 in Bangla

বায়ুমণ্ডলের তাপমাত্রার বৃদ্ধি গ্রিন হাউজ প্রতিক্রিয়া হিসেবে পরিচিত। বায়ুমণ্ডলের তাপ বৃদ্ধির জন্য প্রাথমিকভাবে কার্বন ডাই অক্সাইডই দায়ী।

যখন কয়লা ও তেল পোড়ানো হয় তখন কার্বন ডাই অক্সাইড নির্গত হয়। ফলে, উত্তর ও দক্ষিণ মেরুর বরফের আবরণ গলছে এবং ক্রমান্বয়ে সমুদ্রের পানির উচ্চতা বাড়ছে যা পৃথিবীর অধিকাংশ স্থানকে প্লাবিত করতে পারে।

বিজ্ঞানীরা সতর্কবাণী উচ্চারণ করেছেন যে, গ্রিন হাউজ প্রতিক্রিয়ার কারণে বাংলাদেশসহ সমুদ্রউপকূলীয় কিছু দেশ পানির নিচে তলিয়ে যেতে পারে। মোট মরুভূমির এলাকা প্রতি বছর বৃদ্ধি পাচ্ছে। বহু প্রজাতির গাছ ও প্রাণী বিলোপ হওয়ার হুমকিতে রয়েছে।

বৈশ্বিক উষ্ণতার জন্য নির্বিচারে বৃক্ষ নিধনই প্রধান কারন। এ জন্য বৃক্ষরোপণ কর্মসূচি অতি শিগ্রই গ্রহণ করা উচিত। গ্রীন হাউজ এফেক্টের অন্যতম কারন হচ্ছে ত্রুটিপূর্ণ যানবাহন চলাচল। তাছাড়া কলকারখানা থেকে নির্গত ধুঁয়াতে প্রচুর পরিমাণে কার্বন ডাই অক্সাইড গ্যাস থাকে যা বায়ুমণ্ডলকে উষ্ণ করে তোলে।

তাই ত্রুটিপূর্ণ যানবাহন চলাচল বন্ধ করতে হবে এবং কলকারখানায় রাসায়নিক ছাঁকনি ব্যবহার করতে হবে। মোটকথা, কার্বন ডাই অক্সাইড নির্গমনের কারণ ও উৎসগুলো অচেরেই বন্ধ করতে পদক্ষেপ নেওয়া উচিত। বৈশ্বিক উষ্ণতা প্রতিরোধে এ পদক্ষেপগুলোই আমরা গ্রহণ করতে পারি।

Leave a Comment

error: Content is protected !!
Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro
Ads Blocker Detected!!!

We have detected that you are using extensions to block ads. Please disable your ads blocker and refresh the page.

 

আপনার ব্রাউজারে একটি এডব্লকার পাওয়া গিয়েছে। আমাদের ওয়েবসাইটে প্রবেশের জন্য দয়া করে আপনার এড ব্লকারটি বন্ধ করে পেইজটি রিফ্রেশ করুন। ধন্যবাদ!

Refresh