Pohela Boishakh Paragraph in Bangla Language

Here is Pohela Boishakh Paragraph for SSC & HSC Students. You can achieve good marks by writing this paragraph on your exam paper. For the convenience of students, we’ve given Pohela Boishakh paragraph in Bangla language also.

Related questions about Pohela Boishakh Paragraph

a. Which day is called Pohela Boishakh? (কোন দিনটিকে পহেলা বৈশাখ বলা হয়?)
b. Why do we celebrate it? (আমরা কেন এটি উদযাপন করি?)
c. What do rural people arrange on that day? (গ্রামীণ মানুষ সেদিন কি আয়োজন করে?)
d. How do the urban people celebrate it? (শহুরে মানুষ কীভাবে এটি উদযাপন করে?)
e. What is the significance of the day? (দিনটির তাৎপর্য কি?)

Pohela Boishakh Paragraph

The first day of the Bengali year is called Pohela Boishakh. We celebrate this day with traditional festivities across the country. The village people arrange Boishakhi Mela on this day. Shopkeepers and traders open new account books and offer sweets to their customers and clients.

The day has a special attraction for the urban people. They rise early in the morning. They put on their best dress that is pajamas and Panjabi. They take stale rice with Hilsha fish. They pass the whole day in great joy and forget the sufferings of life for the time being.

In the town, different organizations arrange meetings, seminars, symposiums, discussions, etc. Different cultural organizations arrange various kinds of cultural functions.

Pohela Boishakh has a great significance for the Bengalis. It reflects our age-old tradition and culture. It bears testimony to the fact that we have a culture of our own. It is the manifestation of our cultural heritage.

Pohela Boishakh Paragraph in Bangla Language

বাংলাবর্ষের প্রথম দিনকে “পহেলা বৈশাখ” বলা হয়। আমরা এ দিনটিকে দেশের সর্বত্র ঐতিহ্যবাহী উৎসবের সাথে এই দিনটি উদযাপন করি। এ দিন গ্রামের লোকেরা বৈশাখী মেলার আয়োজন করে। দোকানদার ও ব্যবসায়ীরা নতুন হালখাতা খোলে এবং ক্রেতা ও মক্কেলদের মাঝে মিষ্টি বিতরণ করা হয়।

শহুরে লোকদের জন্য দিনটির বিশেষ আকর্ষণ রয়েছে। তারা খুব সকালে ঘুম থেকে উঠে। তারা সবচেয়ে ভাল পোশাক অর্থাৎ পায়জামা-পাঞ্জাবী পরিধান করে। তারা ইলিশ মাছ দিয়ে পান্তা ভাত খায়। তারা সারা দিন অতি আনন্দে কাটায় এবং কিছু সময়ের জন্য সমস্ত দুঃখ-কষ্ট ভুলে যায়।

শহরে বিভিন্ন সংগঠন মিটিং, সেমিনার, সিম্পোজিয়াম, আলোচনাসভা ইত্যাদির আয়োজন করে। বিভিন্ন সাংস্কৃতিক সংগঠন বিভিন্ন ধরণের সাংস্কৃতিক অনুষ্ঠানের ব্যবস্থা করে।

বাঙালিদের কাছে পহেলা বৈশাখের একটি বিশেষ তাৎপর্য রয়েছে। এটি আমাদের হাজার বছরের পুরনো ঐতিহ্য ও সংস্কৃতির প্রতিফলন ঘটায়। বাঙ্গালি জাতির নিজস্ব সংস্কৃতির প্রমাণ বহন করে পহেলা বৈশাখ। এটা আমাদের সাংস্কৃতিক ঐতিহ্যের বহিঃপ্রকাশ।

Leave a Comment

error: Content is protected !!
Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro
Ads Blocker Detected!!!

We have detected that you are using extensions to block ads. Please disable your ads blocker and refresh the page.

 

আপনার ব্রাউজারে একটি এডব্লকার পাওয়া গিয়েছে। আমাদের ওয়েবসাইটে প্রবেশের জন্য দয়া করে আপনার এড ব্লকারটি বন্ধ করে পেইজটি রিফ্রেশ করুন। ধন্যবাদ!

Refresh