The Life of a Farmer Paragraph for Class 10 & 12

Here is the life of a farmer paragraph for class 10 and 12 students. You can achieve a good mark by writing this paragraph on your exam paper.

The Life of a Farmer Paragraph

A person who makes a living by farming is known as a farmer. In Bangladesh, the life of a farmer is not so good. He inherits a little land. He is illiterate. He does not know how to plough his land scientifically.

He cannot apply the scientific method. All he has is a pair of bulls and some hand-made farming implements.

Often he does not have enough money to buy seeds, fertilizers, or pesticides. As a result, he cannot produce enough food for himself and his family. He gets up early in the morning, goes to his land, ploughs it, sows the seeds and weeds out.

He comes home at noon, eats his meal, takes some rest and again goes to his land. Sometimes, due to his busy schedule, he eats his lunch while sitting in the field. Yet he cannot make proper use of his land.

He is born poor. Sometimes he takes loan from the money lenders. If he cannot repay the loan; he sells the piece of land.

A farmer is left on mercy of nature. He has pleasures and pains in his life. If he gets a good harvest, his face beams with joy. On the other hand, if the crops are not good, his sorrows know no bounds. He and his family starve.

He leads a very poor life. Though he works hard, he cannot lead a decent life. He cannot raise his head from the fear of wants. His life is meant for the struggle of existence.

A Farmer Paragraph for Class 10 in Bangla

যে ব্যক্তি কৃষিকাজ করে জীবিকা নির্বাহ করে সে কৃষক হিসেবে পরিচিত। বাংলাদেশে একজন কৃষকের জীবন তেমন সুখের নয়। তিনি সামান্য জমি উত্তরাধিকার সূত্রে পান। তিনি নিরক্ষর। তিনি জানেন না কিভাবে তার জমি বৈজ্ঞানিকভাবে চাষ করতে হয়।

তিনি বৈজ্ঞানিক পদ্ধতি প্রয়োগ করতে পারেন না। তার সম্বল কেবল একজোড়া ষাঁড় এবং হাতে তৈরি কিছু চাষাবাদের সরঞ্জাম।

প্রায়ই তার কাছে বীজ, সার বা কীটনাশক কেনার জন্য পর্যাপ্ত টাকা থাকে না। ফলস্বরূপ, তিনি নিজের এবং পরিবারের জন্য পর্যাপ্ত খাদ্য উৎপাদন করতে পারেন না। সে খুব ভোরে উঠে, তার জমিতে যায়, তা চাষ করে, বীজ বপন করে এবং আগাছা পরিষ্কার করে।

সে দুপুরে কিছু সময়ের জন্য বাড়িতে আসে, তার দুপুরের খাবার খায়, অল্প সময় বিশ্রাম নেয় এবং আবার তার জমিতে চলে যায়। মাঝে মাঝে কাজের ব্যস্ততার কারনে সে তার দুপুরের খাবার ফসলের ক্ষেতে বসেই খেয়ে নেয়। তারপরও সে তার জমির সঠিক ব্যবহার করতে পারে না।

তিনি গরীব হয়ে জন্মগ্রহণ করেন। মাঝে মাঝে সে মহাজনদের কাছ থেকে টাকা ধার নেয়। যদি সে ঋণ পরিশোধ করতে না পারে; সে তার জমির কিছু অংশ বিক্রি করে দেয়।

একজন কৃষককে প্রকৃতির দয়ার উপর ছেড়ে দেওয়া হয়। তার জীবনে আনন্দ এবং বেদনা আছে। যদি সে ভাল ফসল পায়, তবে তার মুখ আনন্দে উজ্জল হয়ে উঠে। অন্যদিকে, ফসল ভালো না হলে তার দুঃখের সীমা থাকে না। সে এবং তার পরিবারকে অনাহারে থাকে।

তিনি খুব দরিদ্র জীবন যাপন করেন। যদিও তিনি কঠোর পরিশ্রম করেন, তিনি একটি সুন্দর জীবনযাপন করতে পারেন না। ইচ্ছার ভয়ে সে মাথা তুলতে পারে না। তার জীবন মানে অস্তিত্বের জন্য লড়াই।

Leave a Comment

error: Content is protected !!
Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro
Ads Blocker Detected!!!

We have detected that you are using extensions to block ads. Please disable your ads blocker and refresh the page.

 

আপনার ব্রাউজারে একটি এডব্লকার পাওয়া গিয়েছে। আমাদের ওয়েবসাইটে প্রবেশের জন্য দয়া করে আপনার এড ব্লকারটি বন্ধ করে পেইজটি রিফ্রেশ করুন। ধন্যবাদ!

Refresh