A Street Hawker Paragraph for Class 10 & 12

Here is a street hawker paragraph for class 10 and 12 with Bangla translation. You can achieve a good mark by writing this paragraph on your exam paper.

Related questions about a street hawker paragraph:

a. Who is a street hawker?
b. What does a street hawker do?
c. What does he sell?
d. When does he come out to sell things?
e. How does he attract the attention of the customers?

A Street Hawker Paragraph for Class 10

A street hawker is a man who moves from place to place to sell his goods. He is seen mostly in the morning. Sometimes he sells newspapers. Sometimes he sells various items such as toys clothes, fruits, vegetables, earthen pots, utensils, and so on.

He shouts the names of the items he sells. Children are fond of him because sometimes he wears a strange and variegated pied dress, sings songs of captivation or plays sensational enthralling tunes on his flute.

He walks along roads and streets from dawn to dusk. He is a man of dignity because he earns his bread by honest toll. The service that a street hawker does to our society is simply great.

He presents the goods that we need daily in front of our house. He sells his goods at cheaper rates. But sometimes he cheats on customers. So, we should be careful of the street hawkers who are cheats.

He lives from hand to mouth and leads a simple life. However, as a whole, a street hawker should never be neglected. We should respect his hard labor and never look down upon him.

A Street Hawker Paragraph in Bangla

যে ব্যক্তি মালামাল বিক্রি করার উদ্দেশ্যে বিভিন্ন জায়গায় ঘুরে বেড়ায় তাকে ফেরিওয়ালা বলে। বেশিরভাগ ক্ষেত্রে সকালেই তাকে দেখতে পাওয়া যায়। মাঝে মাঝে সে খবরের কাগজ বিক্রি করে। মাঝে মাঝে সে বিভিন্ন দ্রব্যাদি যেমন – খেলনা, কাপড়-চোপড়, ফলমূল, শাকসবজি, মাটির পাত্র, বাসন-কোসন ইত্যাদি বিক্রি করে।

যেসব দ্রব্যাদি সে বিক্রি করে, সেসবের নাম চিৎকার করে বলে। ছেলেমেয়েরা তাকে ভালোবাসে কারণ, মাঝে মাঝে সে অদ্ভূত চিত্র-বিচিত্র রঙের পোশাক পরিধান করে, আকর্ষণীয় গান করে বা তার বাঁশরিতে সাড়া জাগানো মনোমুগ্ধকর সুর বাজায়।

সে ভোরবেলা থেকে সাঁঝের বেলা অবধি রাস্তা-সড়ক দিয়ে হাটতে থাকে। সে মর্যাদাশীল ব্যক্তি কারণ, সে সৎ পরিশ্রমের দ্বারা জীবিকা উপার্জন করে। রাস্তার ফেরিওয়ালা আমাদের সমাজকে যে সেবা প্রদান করে তা সাধারণত মহান।

প্রত্যহ যেসব জিনিসপত্রের আমাদের প্রয়োজন হয় তা সে আমাদের গৃহের সম্মুখে উপস্থিত করে। সে তার সকল মালামাল অধিকতর সস্তা দরে বিক্রি করে। তবে মাঝে মাঝে সে ক্রেতাদের ঠকায় (প্রতারিত করে)। কাজেই যে সব ফেরিওয়ালা প্রতারক, আমাদের তাদের সম্পর্কে সতর্ক থাকা উচিত।

সে দিন আনে দিন খায় এবং সরল জীবনযাপন করে। যাইহোক, মোটের উপর একজন ফেরিওয়ালাকে কখনো অবহেলা করা উচিত নয়। তার কঠোর শ্রমকে আমাদের সম্মান করা উচিত এবং কখনো তাকে ঘৃণা করা উচিত নয়।

Leave a Comment

error: Content is protected !!
Ads Blocker Image Powered by Code Help Pro
Ads Blocker Detected!!!

We have detected that you are using extensions to block ads. Please disable your ads blocker and refresh the page.

 

আপনার ব্রাউজারে একটি এডব্লকার পাওয়া গিয়েছে। আমাদের ওয়েবসাইটে প্রবেশের জন্য দয়া করে আপনার এড ব্লকারটি বন্ধ করে পেইজটি রিফ্রেশ করুন। ধন্যবাদ!

Refresh